
Na Tajwanie, wyspie o powierzchni ok. 36 tys. km2 położonej w Azji Wschodniej, ponad 23-milionowe społeczeństwo cieszy się zarówno swobodami obywatelskimi w ramach demokratycznego systemu rządów, jak i wysokim poziomem zamożności. W 2013 r. wielkość gospodarki Tajwanu stawiała ją na 27. pozycji w świecie, rozmiary eksportu gwarantowały jej 20. miejsce, a pod względem wielkości zgromadzonych rezerw walutowych zajmowała 5. lokatę. Dla porównania niemal dziesięć razy większa pod względem terytorialnym Polska, z populacją ponad 38 milionów, zajmowała w tych zestawieniach odpowiednio miejsca: 23., 26. i 22. Atutem gospodarki Tajwanu jest jej innowacyjność i konkurencyjność. Marki produktów sektora IT takie jak HTC, Acer, Asus, BenQ, Gigabyte, D-Link cieszą się światową popularnością i uznaniem konsumentów, podobnie jak rowery Giant i Merida czy skutery Kymco i SYM. Nie zmienia to faktu, że uznanie międzynarodowe dla Republiki Chińskiej (Tajwanu) w 2013 r. deklarowały jedynie 22 mikropaństwa z Oceanii, Ameryki Łacińskiej, Afryki, a w Europie – Państwo Watykańskie. Przyszłość Tajwanu, rozumiana w kategoriach zmiany jego miejsca w systemie międzynarodowym, jest przedmiotem licznych studiów politologicznych. Ma na to wpływ ewoluujący potencjał wyspy, do zdefiniowania którego, w ramach holistycznej analizy pozycji Tajwanu w środowisku międzynarodowym, pretenduje również prezentowana książka.